Rukoilen, että pidät minut ja muut uskovat totuudessa ja pyhityksessä; parannuksen tekemisessä henkilökohtaisessa elämässämme, että olisimme valmiit, kun poikasi Jeshua saapuu noutamaan morsiusseurakuntaansa.
Rukoilen, että kirjoitusteni kautta moni heräisi valvomaan ja tekisi parannuksen elämässään.
Rukoilen myös, että ne jotka eivät tunne sinua Herra vielä, voisivat löytää nämä kirjoitukset ja sitä kautta alkaisivat tutkimaan Raamattua ja löytäisivät elävän Jumalan poikasi Jeesuksen kautta sekä saisivat luvatun Pyhän Hengen sinetin.
Herra suojele Suomea ja Israelia sekä koko maailmaa. Anna herätys Suomeen, Israeliin ja koko maailmaan.
Varjele meidät eksytyksiltä, onnettomuuksilta, sairauksilta ja kaikelta valheelta ja pahalta. Siunaa meitä ja meidän perheitämme, niin että meiltä ei mitään puutu. Pelasta koko perhekuntamme.
Pyhä Henki johdattakoon meidät koko totuuteen. Herra anna meille ilmestyksen henki Sinun tuntemisessa. Amen.
Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ensin. Sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. Niin lohduttakaa toisianne näillä sanoilla.
1. Tess. 4:15-18.
Suuri ahdinko
Matt.22:
15 "Kun siis näette pyhään paikkaan pystytettynä
turmion iljetyksen, josta profeetta Daniel on puhunut -- huomatkoon lukija tämän! -- 16 silloin on kaikkien Juudeassa asuvien paettava vuorille. 17 Sen, joka on katolla, ei pidä mennä hakemaan mitään tavaroita talostaan, 18 eikä sen, joka on pellolla, pidä palata noutamaan viittaansa. 19 Voi niitä, jotka noina päivinä ovat raskaana tai imettävät! 20 Rukoilkaa, ettette joutuisi pakomatkalle talvisaikaan tai sapattina. 21 Ahdinko on oleva niin suuri, ettei sellaista ole ollut maailman alusta tähän päivään asti eikä tule koskaan olemaan. 22 Jos sitä aikaa ei lyhennettäisi, yksikään ihminen ei säästyisi. Mutta valittujen tähden se aika lyhennetään.
23 "Jos joku silloin sanoo teille: 'Täällä on Messias', tai: 'Messias on tuolla', älkää uskoko. 24 Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että he johtavat, jos mahdollista, valitutkin harhaan. 25 Tämän minä olen teille nyt ennalta ilmoittanut.26 "Jos siis teille sanotaan: 'Hän on tuolla autiomaassa', älkää lähtekö sinne, tai jos sanotaan: 'Hän on sisällä talossa', älkää uskoko sitä. 27 Sillä niin kuin salama leimahtaa idässä ja valaisee taivaan länteen asti, niin on oleva Ihmisen Pojan tulo. 28 Missä on raato, sinne kokoontuvat korppikotkat.
Ihmisen Pojan tuleminen
29 "Mutta kohta noiden päivien ahdingon jälkeen aurinko pimenee eikä kuu anna valoaan. Tähdet putoavat taivaalta ja taivaiden voimat järkkyvät. 30 Silloin taivaalle ilmestyy Ihmisen Pojan merkki. Kaikki maan sukukunnat puhkeavat valituksiin, kun näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan. 31 Suuren torven soidessa hän lähettää enkelinsä neljälle ilmansuunnalle kokoamaan kaikkialta, maan kaikista ääristä ne, jotka hän on valinnut.
32 "Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä. 33 Samalla tavoin te kaiken tämän nähdessänne tiedätte, että se aika on lähellä, aivan ovella. 34 Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu. 35 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.36 "Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit eikä edes Poika, sen tietää vain Isä. 37 Niin kuin kävi Nooan päivinä, niin on käyvä silloinkin, kun Ihmisen Poika tulee. 38Vedenpaisumuksen edellä ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin. 39 Kukaan ei aavistanut mitään, ennen kuin tulva tuli ja vei heidät kaikki mennessään. Samoin käy, kun Ihmisen Poika tulee. 40 Kaksi miestä on pellolla: toinen otetaan, toinen jätetään. 41 Kaksi naista on jauhamassa viljaa: toinen otetaan, toinen jätetään.
42 "Valvokaa siis, sillä te ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee. 43 Ymmärrättehän, että jos talon isäntä tietäisi, mihin aikaan yöstä varas tulee, hän valvoisi eikä antaisi murtautua taloonsa. 44 Olkaa siis tekin valmiit, sillä Ihmisen Poika tulee hetkellä, jota ette aavista.
Vastustaja, Antikristus
2.Tess.2:
1 Otamme nyt puheeksi Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemisen ja sen, että meidät kootaan hänen luokseen. Me pyydämme, veljet, 2 ettette heti menetä malttianne ja säikähdä, jos joku vedoten Hengen ilmoitukseen tai muka meidän puheeseemme tai kirjeeseemme väittää, että Herran päivä on jo käsillä. 3 Älkää antako kenenkään millään tavoin johtaa itseänne harhaan. Ennen tuota päivää näet tapahtuu uskosta luopuminen ja ilmaantuu itse laittomuus ihmishahmossa, kadotuksen ihminen. 4 Hän, Vastustaja, korottaa itsensä kaiken jumalana pidetyn yläpuolelle, asettuu itse istumaan Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala. 5 Muistattehan, että puhuin teille tästä jo silloin kun olin luonanne. 6 Te tiedätte, mikä häntä vielä pidättää, niin että hän ilmestyy vasta kun hänen hetkensä koittaa.7 Vääryyden salainen vaikutus on jo olemassa. Sen, joka sitä on vielä pidättämässä, on vain ensin poistuttava tieltä; 8 silloin ilmestyy tuo vääryyden ihminen, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemisensa kirkkaudella. 9 Vääryyden ihminen tulee Saatanan vaikutuksesta suurella voimalla, tehden petollisia tunnustekoja ja ihmeitä. 10 Hänen vääryytensä pettää ne, jotka joutuvat kadotukseen, koska he eivät ole rakastaneet totuutta, joka olisi pelastanut heidät. 11 Siksi Jumala lähettää rajun eksytyksen, jotta he uskoisivat valheeseen, 12 ja niin saavat tuomionsa kaikki ne, jotka eivät ole uskoneet totuuteen vaan ovat valinneet vääryyden.
Pelastukseen valitut
13 Mutta teidän vuoksenne meillä on täysi syy aina kiittää Jumalaa, te Herralle rakkaat veljemme. Jumala on valinnut teidät ensimmäisinä pelastumaan, kun Henki pyhittää teidät ja te uskotte totuuteen. 14 Tähän juuri, Jeesuksen Kristuksen kirkkauden omistamiseen, hän kutsui teidät, kun toimme teille evankeliumin. 15 Pysykää siis lujina, veljet, ja pitäkää kiinni niistä opetuksista, joita olemme suullisesti tai kirjeessämme antaneet teille. 16 Itse Herramme Jeesus Kristus ja Jumala, meidän Isämme, joka on rakastanut meitä ja on armossaan antanut meille iankaikkisen lohdutuksen ja hyvän toivon, 17 rohkaiskoot sydämiänne ja antakoot teille aina voimaa hyviin tekoihin ja puheisiin.Kuninkaanpojan häät
1 Jeesus jatkoi vertauspuheitaan ja sanoi heille:2 "Taivasten valtakuntaa voi verrata kuninkaaseen, joka valmisti häät pojalleen. 3 Hän lähetti palvelijoitaan kutsumaan häävieraita, mutta kutsun saaneet eivät tahtoneet tulla. 4 Silloin hän lähetti toisia palvelijoita ja käski heidän sanoa kutsutuille: 'Olen valmistanut ateriani, härät ja syöttövasikat on teurastettu, kaikki on valmiina. Tulkaa häihin!' 5 Mutta kutsun saaneista toiset eivät välittäneet siitä, vaan menivät muualle, kuka pellolleen, kuka kaupoilleen, 6 toiset taas ottivat kuninkaan palvelijat kiinni, pieksivät heitä ja löivät heidät hengiltä. 7 Silloin kuningas vihastui. Hän lähetti sotajoukkonsa, surmasi murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa. 8 Sitten kuningas sanoi palvelijoilleen: 'Kaikki on valmiina hääjuhlaa varten, mutta kutsutut eivät olleet juhlan arvoisia. 9 Menkää nyt teille ja toreille ja kutsukaa häihin keitä vain tapaatte.' 10 Palvelijat menivät ja keräsivät kaikki, jotka he tapasivat, niin pahat kuin hyvät, ja häähuone täyttyi aterialle tulleista.
11 "Kun kuningas tuli sisään katsomaan juhlavieraitaan, hän näki siellä miehen, jolla ei ollut hääpukua. 12 Hän kysyi tältä: 'Ystäväni, kuinka saatoit tulla tänne ilman häävaatteita?' Mies ei saanut sanaa suustaan. 13 Silloin kuningas sanoi palvelijoilleen: 'Sitokaa hänet käsistä ja jaloista ja heittäkää ulos pimeyteen. Siellä itketään ja kiristellään hampaita. 14 Monet ovat kutsuttuja, mutta harvat valittuja."
JOHANNEKSEN ILMESTYS
Luku 12
1. Ja suuri ihme ilmestyi taivaassa: vaimo oli puetettu auringolla, ja kuu hänen jalkainsa alla, ja hänen päässänsä kruunu kahdestatoistakymmenestä tähdestä.
2. Ja hän oli raskas, ja huusi synnyttäissänsä, ja hänellä oli suuri vaiva synnyttää.
3. Ja toinen ihme näkyi taivaassa, katso: suuri ruskia lohikärme, jolla oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea, ja hänen päissänsä seitsemän kruunua.
4. Ja hänen pyrstönsä veti kolmannen osan taivaan tähdistä, ja heitti ne maan päälle. Ja lohikärme seisoi vaimon edessä, joka oli synnyttämällänsä, että kuin hän olis synnyttänyt, se olisi syönyt hänen lapsensa.
5. Ja hän synnytti poikalapsen, joka oli kaikki pakanat hallitseva rautaisella vitsalla. Ja hänen poikansa temmattiin Jumalan tykö ja hänen istuimensa tykö.
6. Ja vaimo pakeni korpeen, kussa hänelle oli sia Jumalalta valmistettu, siinä ruokittaa tuhannen kaksisataa ja kuusikymmentä päivää.
7. Ja (suuri) sota tapahtui taivaassa: Mikael ja hänen enkelinsä sotivat lohikärmeen kanssa, ja lohikärme soti ja hänen enkelinsä.
8. Ja ei he voittaneet, eikä heidän siaansa enää löydetty taivaassa.
9. Ja suuri lohikärme, vanha mato, joka perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, heitettiin ulos, joka koko maan piirin viettelee, hän heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä myös hänen kanssansa heitettiin sinne.
10. Ja minä kuulin suuren äänen taivaassa sanovan: nyt on autuus, ja voima, ja valtakunta, ja väki meidän Jumalamme, ja valta hänen Kristuksensa: että meidän veljiemme päällekantaja on heitetty ulos, joka heidän päällensä yötä ja päivää Jumalan edessä kantoi.2. Ja hän oli raskas, ja huusi synnyttäissänsä, ja hänellä oli suuri vaiva synnyttää.
3. Ja toinen ihme näkyi taivaassa, katso: suuri ruskia lohikärme, jolla oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea, ja hänen päissänsä seitsemän kruunua.
4. Ja hänen pyrstönsä veti kolmannen osan taivaan tähdistä, ja heitti ne maan päälle. Ja lohikärme seisoi vaimon edessä, joka oli synnyttämällänsä, että kuin hän olis synnyttänyt, se olisi syönyt hänen lapsensa.
5. Ja hän synnytti poikalapsen, joka oli kaikki pakanat hallitseva rautaisella vitsalla. Ja hänen poikansa temmattiin Jumalan tykö ja hänen istuimensa tykö.
6. Ja vaimo pakeni korpeen, kussa hänelle oli sia Jumalalta valmistettu, siinä ruokittaa tuhannen kaksisataa ja kuusikymmentä päivää.
7. Ja (suuri) sota tapahtui taivaassa: Mikael ja hänen enkelinsä sotivat lohikärmeen kanssa, ja lohikärme soti ja hänen enkelinsä.
8. Ja ei he voittaneet, eikä heidän siaansa enää löydetty taivaassa.
9. Ja suuri lohikärme, vanha mato, joka perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, heitettiin ulos, joka koko maan piirin viettelee, hän heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä myös hänen kanssansa heitettiin sinne.
11. Ja he ovat hänen voittaneet Karitsan veren kautta, ja heidän todistuksensa sanan kautta; ja ei he henkeänsä kuolemaan asti rakastaneet.
12. Sentähden te, taivaat, iloitkaat, ja jotka niissä asutte. Voi maan ja meren asuvia! sillä perkele astuu alas teidän tykönne, pitäin suurta vihaa, tietäen itsellänsä vähän aikaa olevan.
13. Ja kuin lohikärme näki itsensä maahan heitetyksi, vainosi hän vaimoa, joka pojan synnytti.
14. Ja vaimolle annettiin kaksi suuren kotkan siipeä, että hän olis korpeen siaansa lentänyt, kussa hän elätetään ajan, ja kaksi aikaa, ja puolen aikaa, kärmeen kasvoin edestä.
15. Ja kärme puuskasi vaimon jälkeen suustansa vettä niinkuin kosken, upottaaksensa häntä.
16. Mutta maa autti vaimoa, ja maa avasi suunsa, ja särpi veden, jonka lohikärme suustansa puuskannut oli.
17. Ja lohikärme vihastui vaimon päälle, ja meni sotimaan muiden kanssa hänen siemenestänsä, jotka Jumalan käskyt kätkevät ja Jesuksen Kristuksen todistuksen pitävät.
18. Ja minä seisoin meren sannalla.
Riemulaulu taivaassa
1 Tämän jälkeen kuulin taivaasta mahtavan äänen, ikään kuin suuri kansanjoukko olisi laulanut:-- Halleluja!3 Taas kuului ääni:
Pelastuksen tuo meidän Jumalamme,
hänen on kirkkaus ja voima.
2 Oikeat ja vanhurskaat ovat hänen tuomionsa. Hän on tuominnut suuren porton, joka turmeli maailman iljetyksillään, hän on kostanut portolle palvelijoidensa veren.
-- Halleluja! Porton roviosta nousee savu aina ja ikuisesti.4 Kaksikymmentäneljä vanhinta ja ne neljä olentoa heittäytyivät kasvoilleen Jumalan eteen ja osoittivat kunnioitustaan hänelle, joka istuu valtaistuimella. He sanoivat:
-- Aamen. Halleluja!5 Ja valtaistuimelta kuului ääni:
-- Ylistäkää meidän Jumalaamme, kaikki te hänen palvelijansa, te, jotka häntä pelkäätte, pienet ja suuret! (Ilm.19:1-10)
6 Sitten kuulin äänen, joka oli kuin suuren kansanjoukon kohinaa, kuin suurten vesien pauhua ja voimakasta ukkosen jylinää. Se lausui:
-- Halleluja!Se pellavapuku tarkoittaa pyhien vanhurskaita tekoja.
Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias,
on ottanut kuninkuuden.
7 Iloitkaamme ja riemuitkaamme,
antakaamme hänelle kunnia!
Nyt on tullut Karitsan häiden aika.
Hänen morsiamensa on valmiina,
8 hänen ylleen on puettu hääpuku, hohtavan valkea pellavapuku.
9 Enkeli sanoi minulle: "Kirjoita: Autuaita ne, jotka on kutsuttu Karitsan hääaterialle." Ja hän jatkoi: "Nämä ovat tosia Jumalan sanoja."
10 Minä heittäydyin hänen jalkoihinsa kumartaakseni häntä, mutta hän sanoi: "Älä tee niin! Minä olen vain Jumalan palvelija, niin kuin sinä ja veljesi, jotka olette Jeesuksen todistajia. Jumalaa sinun tulee kumartaa!"
Jeesuksen todistajissa on profetoimisen Henki
Seuraava linkki Jeesuksen seurassa Karitsan häissä:
http://www.kotisatama.net/fi/raamattujasana/viikonsana/sana.php?paivays=2013-04-08
Matt:25:1-13:
Viisi viisasta ja viisi tyhmää |
"Silloin taivasten valtakunta on oleva tällainen. Oli kymmenen morsiusneitoa, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät sulhasta vastaan. Viisi heistä oli tyhmää ja viisi viisasta. Tyhmät ottivat lamppunsa mutta eivät varanneet mukaansa öljyä. Viisaat sitä vastoin ottivat lampun lisäksi mukaansa öljyastian. Kun sulhanen viipyi, heitä kaikkia alkoi väsyttää ja he nukahtivat. Mutta keskellä yötä kuului huuto: 'Ylkä tulee! Menkää häntä vastaan!' Silloin kaikki morsiusneidot heräsivät ja panivat lamppunsa kuntoon. Tyhmät sanoivat viisaille: 'Antakaa meille vähän öljyä, meidän lamppumme sammuvat.' Mutta viisaat vastasivat: 'Emme me voi, ei se riitä meille kaikille. Menkää ostamaan kauppiailta.' Mutta kun he olivat ostamassa öljyä, sulhanen tuli. Ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssaan häätaloon, ja ovi suljettiin. Jonkin ajan kuluttua toisetkin saapuivat sinne ja huusivat: 'Herra, Herra, avaa meille!' Mutta hän vastasi: 'Totisesti, minä en tunne teitä.' Valvokaa siis, sillä te ette tiedä päivää ettekä hetkeä." |
MESSIAAN TULEMUS JA YLÖSTEMPAUS
"Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa? Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tuköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen. Ja mihin minä menen, tien sinne te tiedätte. Tuomas sanoi hänelle: 'Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?' Jeesus sanoi hänelle: 'Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani'." (Joh.14:1-6).
"Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole. Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös; niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan. Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, ette me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme olla aina Herran kanssa. Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla" (1.Tes.4:13-18).
Jeshuan Messiaan tulemus takaisin omiansa, uskoviansa, noutamaan, on yksi ihanimmista Jumalan Sanan lupauksista, joka esiintyy Vanhassa ja Uudessa Testamentissa useita satoja kertoja. Kun Herra Jeshua astui ristin sovitustyönsä ja ylösnousemuksensa jälkeen taivaaseen, jossa Hän on parhaillaan valmistamassa sijaa omilleen, on Hän myöskin lupauksensa mukaisesti tuleva takaisin noutamaan omiansa taivaallisen Isän kotiin. Kun Herramme laskeutuu Isän oikealta puolelta kohti maata, tapahtuu siellä ylhäällä, jossakin taivaan ja maan välillä, tämä ihmeellinen hetki: käskyhuuto, ylienkeli Mikaelin ääni ja Jumalan pasunaan puhallus (Juuda.9). Sen seurauksena tapahtuu uskossa kuolleiden ruumiiden ylösnousemus ja uskossa elävien muutos silmänräpäyksessä kuoleman prosessin kautta uuteen ylösnousemusruumiiseen ja tempaus Herraa vastaan yläilmoihin yhdessä uskossa kuolleiden kanssa ja niin koko Messiaan omien joukko saa olla iäti Herransa kanssa.
Ylösnousemuksen vuorot
"Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista. Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan; sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman" (1.Kor.15:20-24).
"Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen" (Dan.12:2).
"Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen" (Joh.5:28-29).
Kuolleiden ylösnousemus ei ole vain yksi kertakaikkinen tapahtuma viimeisen tuomion yhteydessä, niinkuin melko laajoissa kristillisissä piireissä opetetaan, sillä ylösnousemus jakaantuu vuoroihin. Ensinnäkin voidaan kuolleiden ylösnousemus jakaa kahteen osaan: elämän ylösnousemukseen eli ensimmäiseen ylösnousemukseen ja tuomion ylösnousemukseen (Ilm.20:1-6). Ensimmäinen ylösnousemus eli elämän ylösnousemus tapahtuu ennen tuhatvuotista rauhanvaltakuntaa ja tuomion ylösnousemus tuhatvuotisen rauhanvaltakunnan jälkeen olevan ns. viimeisen tuomion yhteydessä, jolloin jumalattomat nousevat kuolleista häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen (Ilm.20:1-15).
Toisaalta vanhurskasten ylösnousemus eli elämän ylösnousemus jakaantuu vuoroihin. Esikoisena on Messias, joka nousi esikoisena kuoloon nukkuneiden joukosta. Tähän esikoisylösnousemukseen kuuluvat myös ne vanhan liiton pyhät, jotka Messias herätti kuolleista oman ylösnousemuksensa yhteydessä Jerusalemissa (Mat.27:50-53; Luuk.14:14). Se oli "esikoislyhde eli heilutuslyhde" ylösnousseiden joukossa, kuten olemme Messiaan kärsimysviikon tapahtumien yhteydessä todenneet.
Varsinainen ylösnousemuksen pääjoukko nousee kuolleista silloin, kun Messias saapuu tulemuksessaan omiansa noutamaan, jolloin uskossa kuolleet nousevat ylös ja uskossa elävät muutetaan silmänräpäyksessä kuoleman kaltaisen prosessin kautta ylösnousemusolotilaan ja temmataan yhdessä uskossa kuolleiden kanssa Herraa vastaan yläilmoihin, ollaksemme aina Herran kanssa.
Sitten tulee loppu. Tämä on yleensä käsitetty siten, että loppuerä vanhurskasten ylösnousemuksesta tapahtuu tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen olevan viimeisen tuomion yhteydessä. Tästä Raamattu ei opeta kovin selkeästi, mutta yleensä ymmärretään niin, että tuhatvuotisen valtakunnan aikana uskoon tulleiden ylösnousemus, loppuerä elämän ylösnousemuksesta, tapahtuisi juuri viimeisen tuomion yhteydessä.
Uskovien ihmeellinen ylösnousemusruumis
"Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi, joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi" (Fil.3:20-21).
"Mutta joku ehkä kysyy: 'Millä tavoin kuolleet heräjävät, ja millaisessa ruumiissa he tulevat?' Sinä mieletön, se, minkä kylvät, ei virkoa eloon, ellei se ensin kuole! Ja kun kylvät, et kylvä sitä vartta, joka on nouseva, vaan paljaan jyvän, nisun jyvän tai muun minkä tahansa. Mutta Jumala antaa sille varren, sellaisen kuin tahtoo, ja kullekin siemenelle sen varren. Ei kaikki liha ole samaa lihaa, vaan toista on ihmisten, toista taas karjan liha, toista on lintujen liha, toista kalojen. Ja on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita; mutta toinen on taivaallisten kirkkaus, toinen taas maallisten. Toinen on auringon kirkkaus ja toinen kuun kirkkaus ja toinen tähtien kirkkaus, ja toinen tähti voittaa toisen kirkkaudessa. Niin on myös kuolleiden ylösnousemus: kylvetään katoavaisuudessa, nousee katoamattomuudessa; kylvetään alhaisuudessa, nousee kirkkaudessa; kylvetään heikkoudessa, nousee voimassa; kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen...Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta. Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme. Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen" (1.Kor.15:35-44, 50-53).
Kun Herra Jeshua saapuu, tapahtuu uskossa kuolleiden ruumiiden ylösnousemus ja myös uskossa elävät muutetaan silmänräpäyksessä ylösnousemusolotilaan. Paavalin maininta "emme kaikki kuolemaan nuku", ei tarkoita sitä, etteikö uskossa elävienkin täytyisi kuolla, sillä kaikkien ihmisten on kuoltava synnin tähden (Room.5:12; Heb.9:27). Elossa olevien uskovien kohdalla Herran tulemuksessa kuoleman prosessi on kuitenkin niin nopea, silmänräpäyksellinen, ettei siinä ehditä hautajaisia pitämään eikä näiden uskovien ruumiita ehditä panna hautaan lepäämään eli nukkumaan, niinkuin Raamatun kaunis ilmaus uskossa kuolleen ruumiin haudassaolosta kuuluu (Joh.11:11-13; Jes.26:19). Herran tulemuksessa uskossa elävät kokevat silmänräpäyksellisen kuoleman prosessin ja muutoksen ylösnousemusolotilaan. Kaikkien on kuitenkin täytettävä kuoleman laki, sillä liha ja veri ei peri taivasten valtakuntaa, sen on kuoltava, jotta lihan kapina ei taivaallisessa olotilassa jatkuisi (Room.7:18-25).
Herran tulemuksessa uskovat saavat uuden ihmeellisen ylösnousemusruumiin, samankaltaisen kuin Jeshuallakin oli ylösnousemuksensa jälkeen. Tämä maallinen ruumis on ikäänkuin kuoleva nisunjyvä, josta uusi ylösnousemusruumis nousee. Ylösnousemusruumis on kuolematon ruumis, katoamaton ruumis, voiman ruumis, hengellinen ruumis ja kirkkauden ruumis, jossa on eri kirkkauden tasoja, palvelustyömme ja uskollisuutemme mukaan maan päällä (Dan.12:2-3; Mat.13:43; Taivaallisessa olotilassa me muutumme edelleen kirkkaudesta kirkkauteen; 2.Kor.3:18). Se on ruumis, jossa ei koskaan ole kipua eikä sairautta eikä muita kuolevaisen ruumiin vajavaisuuksia (Ilm.21:4). Se on ruumis, joka ei ole riippuvainen maallisesta ruuasta, mutta voi nauttia siitä (Luuk.24:36-43). Se on ruumis, jossa voimme siirtyä silmänräpäyksessä paikasta toiseen, ilmestyä vaikkapa lukittussa huoneessa oleville ja kadota taas silmänräpäyksessä (Joh.20:19-29). Se on ruumis, joka on ikäänkuin silta kahden maailman, näkyväisen materian maailman ja näkymättömän hengen maailman, välillä. Se on ylösnousemusolotila, jossa ei naida eikä mennä miehelle, vaan ollaan enkelien kaltaisia (Mat.22:23-32). Se on ruumis, jossa me tunnemme täydellisesti, niinkuin meidät itsemmekin täydellisesti tunnetaan, olotilassa, joka on täydellistä rakkautta ja iloa (1.Kor.13:1-13, Mat. 25:21).
Ennalleen asetettu ihminen - Jumalan kuva
"Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät" (1.Moos.1:27).
"Eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksiottamista, meidän ruumiimme lunastusta" (Room.8:23).
"Katsokaa, minkäkaltaisen rakkauden Isä on meille antanut, että meitä kutsutaan Jumalan lapsiksi, joita me olemmekin. Sentähden ei maailma tunne meitä, sillä se ei tunne häntä. Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on" (1.Joh.3:1-2).
Kun Jumala loi ihmisen alkuparatiisiin, oli hän Jumalan kuva. On mitä ilmeisintä, kuten olemme aiemmin jo tarkastelleet, että ennen syntiinlankeemusta ihminen oli hengellisessä ruumiissa Jumalan kaltaisena ja saattoi käyttää hengellisen kirkkauden ruumiin ominaisuuksia hyväkseen. Kun ihminen lankesi syntiin alkuparatiisissa, hengellisen ruumiin kirkkaus katosi ja langennut ihminen jäi maallisen kuolevaisen ruumiin vangiksi, eikä enää voinut käyttää langenneessa tilassaan kirkkauden ruumiin ominaisuuksia hyväkseen (1.Moos.3:1-24; Room.3:23).
Kun Herra Jeshua lunasti ihmiskunnan ristillä, silloin jokaisen ihmisen henki, sielu ja ruumis lunastettiin alennustilasta takaisin Jumalan yhteyteen. Jokainen ihminen, joka tekee parannuksen ja ottaa uskossa vastaan Jeshuan Herranaan, kokee syntien anteeksiantamuksen ja lunastus astuu voimaan hänen henkensä ja sielunsa kohdalla. Myös langenneen Aadamin jälkeläisten ruumis on periaatteessa lunastettu ristillä, mutta ruumiin lunastuksen toteutus odottaa toimeenpanoa. Kun Herra Jeshua saapuu, Hän ilmestymisessään muuttaa meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi voimallaan. Silloin myös uskovien ruumiin osalta lunastus toteutuu lopullisesti ja ihmisestä tulee jälleen Jumalan kuva, Messiaan kaltainen ylösnousemusihminen, jossa on henki, sielu ja ylösnousemusruumis yhtenä taivaallisena kokonaisuutena. Silloin langenneen ihmisen, Aadamin suvun jäsenten, ennalleenasettaminen on suoritettu.
Onko Messiaan tulemuksessa kaksi vaihetta?
"Katso, Herran päivä on tuleva, ja sinun saaliisi jaetaan sinun keskelläsi. Minä kokoan kaikki pakanat sotaan Jerusalemia vastaan. Kaupunki valloitetaan, talot ryöstetään, naiset raiskataan, ja puoli kaupunkia lähtee pakkosiirtolaisuuteen, mutta jäljelle jäävää kansaa ei hävitetä kaupungista. Ja Herra on lähtevä liikkeelle ja sotiva näitä pakanoita vastaan, niinkuin sotimispäivänänsä, taistelun päivänä. Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin. Ja te pakenette minun mäkieni väliseen laaksoon, sillä mäkien välinen laakso on ulottuva Asaliin asti. Te pakenette, niinkuin pakenitte maanjäristystä Ussian, Juudan kuninkaan, päivinä. Ja Herra, minun Jumalani, tulee; kaikki pyhät sinun kanssasi" (Sak.14:1-5).
Raamatun profetioiden selittäjien keskuudessa on hyvin laajalle levinnyt tulkinta, jonka mukaan Messiaan toinen tulemus on kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa Herra tulee yläilmoihin, taivaan ja maan välille ja uskovat eli Jumalan seurakunta temmataan sinne Herraa vastaan yläilmoihin. Tämän jälkeen maan päällä alkaa antikristillinen aika ja ylöstemmattu seurakunta on sinä aikana taivaallisissa Karitsan hääjuhlissa (1.Tes.4:13-18; Ilm.19:7-9; Mat.22:1-14; Jes.26:19-21). Määrätyn vihan ajan jakson jälkeen Jeshua Messias palaa takaisin toisen tulemuksensa toisessa vaiheessa, pyhien enkeliensä ja ylösnousemusolotilassa olevan seurakuntansa kanssa, pelastamaan Israelin sen vihollisten hyökkäyksen alta ja perustamaan tuhatvuotisen rauhanvaltakuntansa maan päälle (Ilm.19:11-20:6). Tässä toisen tulemuksensa toisessa vaiheessa Messias ei tule enää pelkästään yläilmoihin, vaan Hänen jalkansa seisovat Öjyvuorella, kun Hän tulee Israelia pelastamaan.
Kuinka pitkä on sitten aika Messiaan toisen tulemuksen ensimmäisen vaiheen ja toisen vaiheen välillä? Tästä asiasta on erilaisia näkemyksiä profeetallisen sanan selittäjien keskuudessa. Koska tämä kirja ei ole pääsääntöisesti varsinainen profeetallisen sanan selitysteos ja koska em. aihe on hyvin laaja, tyydymme tässä yhteydessä vain lyhyeen yhteenvetoon eri tulkinnoista ja niiden perusteista.
-
Hyvin laajalle levinneen tulkinnan mukaan kyseessä on seitsemän vuoden aika, jolloin Jumalan seurakunta on taivaallisissa hääjuhlissa. Tässä yhteydessä viitataan mm. juutalaiseen esikuvaan, jonka mukaan puhutaan hääviikosta eli seitsemästä päivästä, jotka esikuna tarkoittavat juuri seitsemää vuotta (1.Moos.29:27; Hes.4:6). Muita esikuvia ovat mm. Egyptin seitsemän viljavaa vuotta ja seitsemän nälkävuotta sekä Danielin kirjan viimeinen vuosiviikko, joka tulkitaan antikristuksen tekemäksi seitsenvuotiseksi valherauhanliitoksi Israelin kanssa, jonka liittonsa antikristus rikkoo puolivälissä viikkoa, lakkauttaen uhritoimitukset Jerusalemiin rakennettavasta vihan ajan temppelistä (1.Moos. 41:25-36; Dan.9:27). Tulkinnan mukaan antikristus ei voi ilmestyä, ennenkuin seurakunta ja Pyhä Henki on temmattu pois maan päältä seitsenvuotisiin Karitsan hääjuhliin (2.Tes.2:1-12). Tässä tulkinnassa yleensä vielä seitsemän vuoden jakso jaetaan kahteen kolmen ja puolen vuoden jaksoon, joista ensimmäinen on valherauhan aikaa ja toinen osa varsinaista vihan aikaa (Ilm.13:1-9).
-
Toisen, myös hyvin laajalle levinneen tulkinnan mukaisesti, puhutaan myöskin lopun ajan seitsenvuotisesta antikristillisestä ajasta, mutta tässä tulkinnassa seurakunnan ylöstempausta ei sijoiteta seitsenvuotisen jakson alkuun, vaan sen puoliväliin. Tulkinnan mukaan loppuosa seitsenvuotista jaksoa (kolme ja puoli vuotta eli 42 kuukautta) on varsinaista vihan aikaa ja seurakunta on sinä aikana taivaallisissa Karitsan häissä, jonka jälkeen tapahtuu paluu Messiaan kanssa maan päälle Israelia pelastamaan ja rauhanvaltakuntaa perustamaan (Ilm.13:1-9; Dan.7:23-27; 1.Tes.1:10; 5:9).
-
Kolmannen tulkinnan mukaan ei voida varsinaisesti ollenkaan puhua mistään lopun ajan seitsenvuotisesta jaksosta, vaan seurakunta joutuu olemaan maan päällä käytännöllisesti katsoen tuhatvuotisen rauhanvaltakunnan perustamiseen asti. Tässä tulkinnassa ei myöskään puhuta Messiaan toisen tulemuksen kahdesta vaiheesta, vaan Messiaan toinen tulemus on yksi kokonaisuus, jossa Herra saapuu Öljyvuorelle lupauksensa mukaan ja siinä yhteydessä on uskovien ylöstempaus (Ap.t.1:9-12). Kun Messias saapuu Öljyvuorelle toisen tulemuksensa yhteydessä, Hän samalla tempaa seurakuntansa Herraa vastaan yläilmoihin ja seurakunta osallistuu Herransa kanssa ja pyhien enkeleiden kanssa Israelin vihollisten tuhoamiseen ja rauhanvaltakunnan perustamiseen (Sak.12; 14:1-5; 2.Tes.1:6-19; Juuda.14-15). Tämän tulkinnan mukaan Karitsan hääjuhla on maan päällä oleva tuhatvuotisen rauhanvaltakunnan aika. Tätä tulkintaa perustellaan mm. sillä, että Raamattu ei missään kohden opeta selkeästi, että seurakunta temmattaisiin pois ennen seitsenvuotista jaksoa tai sen puolivälissä, vaan Ilmestyskirjan oman ilmoituksen mukaan ensimmäinen ylösnousemus tapahtuu juuri tuhatvuotisen rauhanvaltakunnan syntyhetkillä, eikä ole olemassa mitään muuta ylösnousemusta uskoville ennen rauhanvaltakuntaa (Ilm.20:1-6; Rauhanvaltakunnan jälkeen on tuomion ylösnousemus).
-
On olemassa myös sellainen tulkinta, jonka mukaan Ilmestyskirjan ilmoitus tuhannen vuoden jaksosta on käsitettävä vertauskuvallisesti eikä kirjaimellisesti ja sen mukaisesti ei ole olemassa mitään tuhatvuotista Messiaan rauhanvaltakuntaa, vaan kaikkien kuolleiden ylösnousemus tapahtuu viimeisen tuomion yhteydessä. Mielestäni tätä tulkintaa ei voida kuitenkaan pitää raamatullisena.
Käsitykseni mukaan on niin, että on olemassa lopun ajan seitsenvuotinen jakso, ehkä montakin, sillä esikuvien mukaan voidaan puhua seisemän kertaa seitsemän vuoden jaksosta ja sitä seuraavasta 50. vuodesta eli riemuvuodesta (3:Moos.25). Tarkastellessamme avioliittoa ja häitä, totesimme, että juutalaiset itämaiset häät ovat esikuvana taivaallisille Karitsan häille (Ilm.19:6-9). Juutalaisen esikuvan mukaan häät ovat yleensä hääviikon kolmantena päivänä (1.Moos.29:20-27; Joh.2:1-2). Kun Jeshua kertoi vertauksen Karitsan häistä, sen mukaisesti taivaallinen Isä oli laittanut hääjuhlan Pojalleen Jeshualle (kolmanneksi päiväksi), esikuvan mukaan, mutta kutsutut eivät tulleet ajallaan hääjuhlaan ja se myöhästyi (Mat.22:1-14). Palvelijat lähtivät teille ja aitovierille kutsumaan häävieraita hääjuhlaan viimeisessä herätyksessä ja häähuone tuli täyteen. Vertaus ei kerro meille, tuliko häähuone täyteen jo neljäntenä vai viidentenä vai kuudentena vai vasta hääviikon viimeisenä eli seitsemäntenä päivänä, joten emme tiedä tarkoin, kuinka lähelle lopun ajan seitsenvuotisjakson loppua viimeinen herätys ja ylöstempaus sijoittuu. Parempi onkin meille, että emme tiedä tarkoin, vaan olemme koko ajan valmiina. (Karitsan häät alkavat käsitykseni mukaan maan päällä viimeisenä herätyksenä ja jatkuvat mahdollisesti ylöstempauksen jälkeen taivaan hääsaleissa. Koko tuhatvuotinen Messiaan rauhanvaltakunta on sitten varsinainen ”hääkatoksen” valtakunta, kuten Jesajan teksti puhuu hepreankielisen VT:n mukaan; Jes.4:4-6; hepr. VT: chupa eli hääkatos; suom. VT: peite).
Hyvin laajalle levinneen tulkinnan mukaan kyseessä on seitsemän vuoden aika, jolloin Jumalan seurakunta on taivaallisissa hääjuhlissa. Tässä yhteydessä viitataan mm. juutalaiseen esikuvaan, jonka mukaan puhutaan hääviikosta eli seitsemästä päivästä, jotka esikuna tarkoittavat juuri seitsemää vuotta (1.Moos.29:27; Hes.4:6). Muita esikuvia ovat mm. Egyptin seitsemän viljavaa vuotta ja seitsemän nälkävuotta sekä Danielin kirjan viimeinen vuosiviikko, joka tulkitaan antikristuksen tekemäksi seitsenvuotiseksi valherauhanliitoksi Israelin kanssa, jonka liittonsa antikristus rikkoo puolivälissä viikkoa, lakkauttaen uhritoimitukset Jerusalemiin rakennettavasta vihan ajan temppelistä (1.Moos. 41:25-36; Dan.9:27). Tulkinnan mukaan antikristus ei voi ilmestyä, ennenkuin seurakunta ja Pyhä Henki on temmattu pois maan päältä seitsenvuotisiin Karitsan hääjuhliin (2.Tes.2:1-12). Tässä tulkinnassa yleensä vielä seitsemän vuoden jakso jaetaan kahteen kolmen ja puolen vuoden jaksoon, joista ensimmäinen on valherauhan aikaa ja toinen osa varsinaista vihan aikaa (Ilm.13:1-9).
Toisen, myös hyvin laajalle levinneen tulkinnan mukaisesti, puhutaan myöskin lopun ajan seitsenvuotisesta antikristillisestä ajasta, mutta tässä tulkinnassa seurakunnan ylöstempausta ei sijoiteta seitsenvuotisen jakson alkuun, vaan sen puoliväliin. Tulkinnan mukaan loppuosa seitsenvuotista jaksoa (kolme ja puoli vuotta eli 42 kuukautta) on varsinaista vihan aikaa ja seurakunta on sinä aikana taivaallisissa Karitsan häissä, jonka jälkeen tapahtuu paluu Messiaan kanssa maan päälle Israelia pelastamaan ja rauhanvaltakuntaa perustamaan (Ilm.13:1-9; Dan.7:23-27; 1.Tes.1:10; 5:9).
Kolmannen tulkinnan mukaan ei voida varsinaisesti ollenkaan puhua mistään lopun ajan seitsenvuotisesta jaksosta, vaan seurakunta joutuu olemaan maan päällä käytännöllisesti katsoen tuhatvuotisen rauhanvaltakunnan perustamiseen asti. Tässä tulkinnassa ei myöskään puhuta Messiaan toisen tulemuksen kahdesta vaiheesta, vaan Messiaan toinen tulemus on yksi kokonaisuus, jossa Herra saapuu Öljyvuorelle lupauksensa mukaan ja siinä yhteydessä on uskovien ylöstempaus (Ap.t.1:9-12). Kun Messias saapuu Öljyvuorelle toisen tulemuksensa yhteydessä, Hän samalla tempaa seurakuntansa Herraa vastaan yläilmoihin ja seurakunta osallistuu Herransa kanssa ja pyhien enkeleiden kanssa Israelin vihollisten tuhoamiseen ja rauhanvaltakunnan perustamiseen (Sak.12; 14:1-5; 2.Tes.1:6-19; Juuda.14-15). Tämän tulkinnan mukaan Karitsan hääjuhla on maan päällä oleva tuhatvuotisen rauhanvaltakunnan aika. Tätä tulkintaa perustellaan mm. sillä, että Raamattu ei missään kohden opeta selkeästi, että seurakunta temmattaisiin pois ennen seitsenvuotista jaksoa tai sen puolivälissä, vaan Ilmestyskirjan oman ilmoituksen mukaan ensimmäinen ylösnousemus tapahtuu juuri tuhatvuotisen rauhanvaltakunnan syntyhetkillä, eikä ole olemassa mitään muuta ylösnousemusta uskoville ennen rauhanvaltakuntaa (Ilm.20:1-6; Rauhanvaltakunnan jälkeen on tuomion ylösnousemus).
On olemassa myös sellainen tulkinta, jonka mukaan Ilmestyskirjan ilmoitus tuhannen vuoden jaksosta on käsitettävä vertauskuvallisesti eikä kirjaimellisesti ja sen mukaisesti ei ole olemassa mitään tuhatvuotista Messiaan rauhanvaltakuntaa, vaan kaikkien kuolleiden ylösnousemus tapahtuu viimeisen tuomion yhteydessä. Mielestäni tätä tulkintaa ei voida kuitenkaan pitää raamatullisena.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti